הכשרת מנחי קבוצות לנפגעי-מלחמה ולמטפליהם
לימודי תעודה בחסות מכללת תל חי באמצעות היחידה ללימודי חוץ
המתקיימים בבן שמן
מנהל התכנית: צבי עמלי
צוות היגוי: בתחום הטראומה – מיכל ניובורן, ביטוי יצירתי – דר. נירה קפלנסקי, קבוצות נפגעים – סיגל ליבנה
על מה ולמה?
- רבים זקוקים ויזדקקו בשנים הקרובות לסיוע בהתמודדות עם פגיעות המלחמה. עמותת 7 פְּלוּס קמה כדי לאפשר טיפול ותמיכה מוזלים לנפגעי המלחמה שאינם זכאים לסיוע ממלכתי. מכללת תל-חי, באמצעות היחידה ללימודי המשך, התגייסה לתת חסות אקדמית לפיתוח הסיוע הקבוצתי.
- קבוצה מונחית היא אמצעי התמודדות חיוני למגוון אוכלוסיות יעד במעגלי הפגיעה השונים. שימוש נכון בקבוצה מחזק תהליכי החלמה ספונטנית, מצמצם נזקים ומסייע במניעת הפרעה פוסט-טראומטית. חברי הקבוצה נעזרים זה בזה ובמנחה המקצועי, ומהווים קבוצת השתייכות ותמיכה.
מטפלים בנפגעי מלחמה זקוקים גם הם לקבוצות ליווי, ושמירה מפני טראומטיזציה משנית. - קבוצה מגיעה למספר גדול של נזקקים ומוזילה הוצאות. קבוצה מונחית תוכל להפוך עם הזמן לקבוצת סיוע עצמי. בקבוצה מתרחשים תהליכים עוצמתיים, היכולים לשמש את חברי הקבוצה לטובה; אך כדי למנוע שייעשה בהם שימוש לרעה, דרושים מנחים מקצועיים ומיומנים שידעו לכוון את המתרחש בקבוצה.
- אנשי טיפול זקוקים כיום להתמקצע בנושאי אבל וטראומה. נספק הכשרה המשלבת בסיס עיוני, פיתוח מיומנויות הנחייה והתערבות (ייחודיות לנפגעי מלחמה) והתנסות אישית בקבוצה. ההכשרה תאפשר לרכוש חשיבה אינטגרטיבית של שׂפות "קבוצה" ושׂפות "אובדן וטראומה"; לעצב זהות תפקידית וסגנון הנחייה אישי; ולגבש לצד ידע ומיומנויות, אמות מידה לשיקולי-דעת מקצועיים ואתיים, המיושמים בקבוצה.
- ההכשרה תתמקד בהגשת סיוע בקבוצה לנפגעי-מלחמה ואירועים טראומטיים ולמטפלים בהם. יועמק הידע עם עולם האובדנים והאבל. נספק ידע לזיהוי תגובות פוסט-טראומטיות וכלים להתערבות בקבוצה. המסיימים יקבלו תעודה מטעם מכללת תל-חי, היחידה ללימודי חוץ, ויוכלו להשתלב במערך התמיכה שעמותת 7 פְּלוּס פורשׂת ברחבי הארץ. קרן רש"י, הפועלת לחיזוק קהילות מוחלשות בפריפריה תומכת בתכנית ותסייע בהקמה ובליווי של קבוצות ילדים, בני נוער והורים בפריפריה.
אוכלוסיית-יעד
מוזמנים להירשם בעלי-מקצוע טיפוליים מנוסים, העובדים פרטני וקבוצתי. ההכשרה מיועדת למנחי קבוצות הזקוקים להעמקת ידע בתחומי האבל, הטראומה ואובדני הנפש והגוף (ויישומו בקבוצה); ולאלה העוסקים באבל וטראומה הזקוקים להעמקת השימוש בתהליכים קבוצתיים בקרב נפגעי מלחמה ומטפליהם.
שנת הלימודים 2024-2025
שנת לימודים בת שני סמסטרים (15 ימי לימוד בכל מחצית). סה"כ כ-200 שעות. בתכנית יחידות עיוניות; יחידות מיומנות, הדרכה והנחית-עמיתים; סדנאות המוקדשות לאוכלוסיות-יעד ולטכניקות עבודה ספציפיות; והתנסות בקבוצה רפלקטיבית. לפי הרכב הקבוצה נדגיש תכנים מועדפים. גודל הקבוצה עד 15 משתתפים.
מיקום: בן-שמן. ימי ד' 0830 עד 1400. שנת הלימודים תפתח ב-6.11.2024 ותסתיים ב-26.6.2025
גופי הדעת בהכשרה
.1 גוף הדעת של שיח בקבוצה ותהליכים קבוצתיים
- רענון והעמקה בדרכי השימוש בקבוצה בשירות מטרות תמיכה וצמיחה, הדרכה, טיפול ושיקום.
- שילוב עיוני ומעשי בין המשגה פסיכודינמית-התפתחותית לבין תפיסת-עולם הומניסטית-דיאלוגית
- שלבי התפתחות של קבוצות על-פי מודלים משלימים.
- שיח קבוצתי מצמח ומרפא. ה"רב-גיליות" ו"הפונקציות ההוריות" בקבוצה. "תקוה פעילה".
- מיומנויות תכנון וארגון קבוצה; מיומנויות תצפית והקשבה בקבוצה; מיומנויות הנחייה, התערבות והפעלה; מיומנויות סיכום ופרידה.
- התאמת גוף הדעת "הקבוצתי" לאוכלוסיית נפגעי המלחמה.
.2 גוף הדעת של האובדן, הטראומה והאבל
- השפעות נפשיות שמחוללת טראומה מאסיבית על מבוגרים, מתבגרים וילדים.
- כלים לזיהוי, אבחון וטיפול במצוקות נפשיות בעקבות המלחמה המתמשכת.
- תהליכי החלמה ספונטנית והתפתחות הפרעות פוסט טראומטיות ומשמעותם.
- פרידה, אבל ואובדן. עיבוד אבל תקין ומשובש; "אבל טראומטי", "אבל עמום".
- כלי התערבות להגשת עזרה ראשונה בקבוצה (דרכי קרקוע, הרפיה, ויסות, פריקה והכלה).
- עקרונות הטיפול המאחד בטראומה.
- עבודה עם מטפלים ומניעת טראומטיזציה משנית.
.3 אינטגרציה תיאורטית ומעשית
- אינטגרציה של שני גופי הדעת לבנית שפה מקצועית.
- כלי עבודה לשימוש בקבוצה ובתהליכים הקבוצתיים עבור נפגעי המלחמה ומטפליהם.
- עקרונות איחוי שברים נפשיים באמצעות התערבויות אינטגרטיביות בקבוצה.
- טכניקות חשיפה מבוססות מחקר לטיפול בטראומה.
- שילוב עמדה פסיכודינמית-דיאלוגית בכלים מעולם הטיפול הדיאדי, המערכתי וה-CBT.
- הקבוצה בשירות התמודדות אישית וצוותית עם מצבי טראומה משנית ושחיקה.
- כיצד מגיעים אל הנזקקים לעזרה שאינם מבקשים עזרה? "Reaching Out"
- איך יוצרים איים של תקווה פעילה בים הייאוש, וכיצד נפרדים מקבוצה?
דגשים בהנחית קבוצה
- כוחה של קבוצה קטנה ומאפייניה
- קריאת המפה והתהליכים בקבוצה
- המנחה ככלי מרכזי ותפקידו "ההורי"
- שיקולי-דעת תוך כדי הנחיה
- עמדה דיאלוגית ומיומנויות שיח
- צירי היחסים האופקי והאנכי
- שימוש ב"מעגל המראות הנושמות"
- פרט, אינטראקציה, הקבוצה כשלם
- הפונקציות ההוריות של המנחה והקבוצה
- שיח ספונטני והפעלה קבוצתית
- חשיבות החוויה וה"כאן ועכשיו"
- שליטה: פתוח, חצי-מובנה, מובנה
- עיבוד חוויות ויחסים ויצירת חוויות ויחסים
- הנחייה יחידנית והנחייה ב"קו"
- "סטינג" למתקדמים ו"הממברנה"
- התאמת הידע ל קבוצות נפגעי מלחמה
- גבולות ההתערבות והטיפול
- שיטות הכלה, קרקוע, ויסות, פריקה
- תכנים וסדרי-יום שאינם מודעים
- המרחב והגוף בקבוצה
- תצפית, הקשבה וכלים להתערבות
- דרכי ביטוי יצירתיות באבל ואובדן
אתר שבע פלוס: seven-plus.org.il אתר מכללת תל-חי: telhai.ac.il
שכר לימוד: 12,800 ₪ (ניתן לפרוש לתשלומים). הרשמה: דוא"ל office@seven-plus.org
טלפון להרשמה: 050-7267178 נאוה פרטים נוספים: 054-5971010 צביקה 054-4516130 סיגל
מועמדים יוזמנו לראיון פתיחת ההכשרה מותנית במינימום משתתפים
סגל ההוראה: צבי עמלי, מיכל ניובורן, נירה קפלנסקי, סיגל לבנה, גילי גוטפריד. מרצים ומנחים אורחים.